fredag 17. mars 2017

Verden går faktisk fremover

Da jeg gikk på lærerskolen, tok jeg pedagogisk IKT som fjerde året. Da var en av oppgavene å lage et pedagogisk spill. Min samboer, en kompis og jeg, lagde et spill om verdensrommet. Dette programmert i Visual Basic. Dette syntes jeg var helt hinsides all fornuft, og syntes det var sykt kjedelig! Var det et punktum eller en annen skrivefeil, måtte det letes gjennom mange tusen linjer for å finne feilen. Min samboer syntes dette var veldig interessant, mens jeg syntes det var mest morsomt å lage effekter i paint.
17 år senere: Jeg sitter på NTNU med en Micro:Bit i hånden og synes dette er fantastisk spennende! Jeg har også vært med på å arrangere kodetimer på skolen, og prøver å få mine elever og egne barn intressert i KODING! Noe så genialt! Blokkprogrammeringen har gjort dette tilgjengelig for oss også som syntes dette var helt meningsløst før!
At koding må inn i skolen som eget fag, er jeg ikke i tvil om! I dagens samfunn er barn og voksne konsumenter av digital teknologi, men vi må få dem til å se at de også kan bli produsenter av teknologi. Og her har vi en jobb å gjøre for å få jentene mer intresserte i feltet. Vi jenter er også brukere av teknologi. Men vi må få flere jenter med på å produsere også. Og med å vise at teknologi er så mye mer enn bare en pc, så tror jeg vi kan få flere jenter intressert i faget. Jeg har enda utrolig mye å lære. Men dette er gøy! Vi kan ikke vente til 2020 med at det skal komme som eget fag i skolen, fremtiden er nå, utviklingen skjer nå og vi må bare henge med!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar