søndag 29. mai 2016

Rettskriving og kreativitet med iPad

Jeg har ikke hatt veldig stort fokus på rettskriving i klassen min i år fordi vi har jobbet hardt på andre felt. For å holde på skrivegleden, bygge den opp og motivere elevene, så har vi hatt fokus på skaperglede, kreativitet og skriveglede. Så har jeg tatt litt småplukk her og der når jeg vet de er motakelige og åpne for korrigering. 
Rett etter påske begynte vi som sagt med iPad på skolen. Og etterhvert som vi har jobbet med dette verktøyet har elevene blitt mer bevisste på skrivingen, og om de skriver riktig. På en positiv måte. De spør ofte om de har skrevet riktig, og hvordan ord skrives. Det gjorde de ikke like ofte da de skrev med blyant. Vi skriver med blyant nå også innimellom. Vi skal ikke glemme den. De får som regel velge om de vil skrive i boken, eller på iPaden når vi har skriftlige oppgaver. Hvis de skriver i boken, så tar de bilde av svarene og laster opp i Showbie. Men det er interessant å se hvor bevisste de har blitt sin egen skriving, uten at det tar motivasjonen fra dem. Det var ikke alle som likte så godt å skrive før vi fikk iPad, men nå er omtrent alle glade i å skrive og skape tekster. 
Vi har også produsert vår egen matematikk bok. Og en av oppgavene de fikk da, var å intervjue hverandre om tall. Uten at jeg gikk inn på hva intervju sjangeren gikk ut på, så tok de fatt på oppgaven med stor iver. Jeg var spent på å se resultatet, og ble så imponert! De hadde ikke bare spurt enkle spørsmål, der det var enkle svar. Neida, de hadde samtaler om tall og addisjon. En fin samtale om tall og begrepet addisjon. 
Å gi dem litt spillerom, la dem få prøve seg uten for mange føringer, er noen ganger positivt i forhold til skaperglede, kreativitet og nysgjerrighet. 
Min konklusjon er at vi skal absolutt ikke undervudere elevene våre! De har overrasket og imponert meg så mye i det siste, så jeg gleder meg stort til fortsettelsen! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar