torsdag 19. mai 2016

iPad kafe

I kveld har vi hatt iPad kafe med foreldre. For å løse opp stemningen litt, så startet vi med Kahoot. Noe som slo godt an blant foreldrene. Og når man også kan vise til at dette kan brukes i undervisningssammenheng, så er det jo ekstra morsomt. At foreldrene får se mulighetene med det som i utgangspunktet er en underholdningstjeneste. Jeg er så heldig å ha en kollega som er knallgod på Kahoot, så hun kjørte denne sesjonen med spørsmål fra pensumet til elevene.
Så var det tid for litt innføring i verktøyet vårt. Jeg skulle starte med å vise Sphero, men for andre gang denne uken sviktet den meg! Kjenner jeg er litt skuffet. Den hadde rett og slett ladet ut den korte tiden den lå uten lading. Men learning by doing, neste gang skal den ligg på lading helt til jeg skal bruke den.
Gjennomgikk de sentrale appene vi bruker på skolen. Fikk litt dårlig tid, så det ble litt overfladisk gjennomgang, men de fikk se og høre hvordan vi brukte disse appene. Fokuserte til slutt på Book Creator. Tilslutt fikk de en oppgave om å lage en bok om noe de synes er gøy som skulle inneholde bilder, og lydopptak.
Fikk vist litt hvordan elevene hadde jobbet også, og jeg tror foreldrene ble overrasket over hvor kreative og flinke de er. Velger iallefall å tro det.
Foreldrene fikk også stille spørsmål, og det er viktig at vi tar oss tid til å snakke med dem og forklare bruk og hensikt. Noen er små kritiske, men de fleste er positive. Spørsmålene som dukker opp oftest, er dette med nett, bilder og hvordan vi kan skåne elevene mot det som finnes der ute. Vi kan ikke det. Men vi kan lære dem riktig bruk. Har lite tru på forbud og at nettet stenges mot det som er skummelt der ute. Vi må heller lære elevene å behandle dette på rett måte, være kritiske, og at det er IKKE lov å legge ut ting på internett uten tillatelse. Her er det veldig viktig med god klasseledelse! Der man er veldig klar på hva som er akseptabelt og ikke. Jeg syns det er bra at folk spør, og sier at det er bedre at de spør en eller to ganger for mye, enn at de går å spekulerer! Vi må heller ikke ta sorgene på forskudd, men ta utfordringene HVIS og når de evt dukker opp. Å ruste elevene på morgendagen er en av våre viktigste oppgaver!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar