søndag 15. mai 2016

Fra tradisjonell til geek :-)

Så var det på tide å få liv i denne bloggen igjen. MYE har skjedd siden sist! Nå ønsker jeg å bruke denne bloggen til å informere om den digitale hverdagen skolen er på vei inn i.
Først litt om min utvikling. August 2013  begynte jeg å jobbe i en 1. Klasse hvor iPad skulle være endel av vår undervisning.Dette syns jeg var noe stort tull! Aldri i verden om jeg skulle ha dette inn i min undervisning! Jada....Mars 2014 kjøpte jeg meg min første iPad mini med 13 GB. Mai ønsket jeg å dra på Nkul, men fikk ikke. Å bruke et slikt verktøy som iPad hadde blitt en viktig del av min undervisning. August 2014 flyttet vi til Namsos, og jeg begynte å jobbe i en 1. Klasse ved en skole i Kommunen. Da jeg kom med min undervisningsform og verktøyet iPad fikk jeg en utfordring med å få denne på et nettverk. Men etter litt informasjon og god bearbeidelse, fikk jeg "Padda" på nett, og jeg kunne fortsette å bruke verktøykassen min. Vi hadde også etterhvert 4 padder på skolen, så mulighetene for å kjøre stasjonsarbeid var greie.  Oktober 2014 var iPad med 13 gb for liten, og jeg fikk en ny mini med 128 gb. Nå begynte jobben med å informere og spre det glade budskapet om digitale hjelpemiddel i undervisningen. Det ble foredrag for lærere og for skoleledere. Det var veldig interessant og morro! Så kom mai 2015 og Nkul igjen. Og ønsket om å dra. Men nei...
August 2015 fikk jeg fast jobb ved min gamle barneskole, Sørenget oppvekstssenter. Samtidig begynte det en ny rektor, som også synes dette verktøyet, iPad, virket veldig spennende! Utpå høsten kom det glade budskap om at kommunen hadde vedtatt at vår skole skulle bli pilot skole for iPad 1:1. Jubelen sto i taket! Mye jobb med anbud og valg av opplæring, før vi fikk landet det. Så rett etter påsken 2016 delte vi ut iPadene til elevene, før vi uka etterpå fikk Ole Riksaasen Dahl hit for å lære oss å bruke dette 1:1. Utrolig artig å komme igang og bruke paddene! Ole var en kjempegod kursholder!!
Så kom Mai 2016 og Nkul!Og ENDELIG!!! Så ble det min tur! Og for noen interessante og lærerike dager! Inspirerende å høre på foredrag, men også inspirerende å snakke med andre som jobber på samme måte! Å få inspirasjon til å videreutvikle den digitale hverdagen var oppfriskende!

Skolen har lenge vært drevet på samme lest i mange mange år. Og mye av det gamle er bra, men vi som skal utdanne morgendagens ledere og arbeidstakere, må faktisk forberede dem på dette! Og da kan vi ikke henge etter utviklingen som er ellers i hverdagen og verden. Vi skulle heller ha vært i forkant! Å se at man kan ta i bruk elementer fra elevenes hverdag, som feks å ta dataspill, inn i undervisningen, er veldig spennende! Slik det er i dag tror jeg vi må møte eleven der mange av dem er, samtidig som vi skal klargjøre dem for hverdagen som møter dem den dagen de skal ut i den store verden!

Ved hjelp av digitale verktøy, kan vi skape en skolehverdag som ruster elevene på den verden de skal ut i om noen år! Mange av de jobbene de skal ut i når de er klare, finnes enda ikke! Det er en spennende fremtid, og det finnes bare muligheter!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar